فهرست موضوعات

سامانه پیام کوتاه

samane

فیشر (شقاق )

alt

 

فیشر (شقاق ) مشکلی که آسان حل می شود!

 

مردم غیر پزشک همه بیماری های ناحیه مقعد را بواسیر می نامند، در حالیکه این ناحیه دچار بیماری های متعددی می شود که هر کدام نام علمی خاص، علایم ویژه و درمان مخصوص به خود را می طلبد.

یکی از بیماری های شایع ناحیه مقعد، فیشر یا شقاق است.

فیشر (شقاق) چیست؟فیشر نام علمی شقاق است. فیشر شکاف طولی دردناک در ناحیه مقعد است.

فیشر (شقاق) به چه علت بوجود می آید؟ فیشر بدنبال یبوست شدید، اسهال شدید، زور زدن طولانی مدت بویژه سر توالت ایرانی و گاهی بخاطر نزدیکی مقعدی ایجاد می شود.

علامت فیشر (شقاق) چیست؟ علامت فیشر، درد بسیار شدید بدنبال دفع مدفوع است. دردی که تا ساعتها ادامه پیدا می کند. درد بقدری زیاد است که آن را با درد زایمان قابل مقایسه می دانند و بعضی افراد از شدت درد ضعف می کنند. گاهی اوقات خونریزی مختصری وجود دارد.

فیشر (شقاق) چگونه تشخیص داده می شود؟ برای تشخیص قطعی بایستی به متخصص جراحی عمومی مراجعه كرد تا با معاینه دقیق بیماری تشخیص داده شود.

فیشر (شقاق) چگونه درمان می شود؟ اگر فیشر بتازگی ایجاد شده باشد، با درمان های طبی ظرف 6-4 هفته بسادگی قابل درمان است و هرگز عود نخواهد کرد. درمان طبی شامل نرم نگه داشتن مزاج، نشستن در لگن آب گرم، استفاده از داروهای موضعی با تجویز پزشک است.

وقتی فیشر مزمن وکهنه می شود، در ناحیه مقعد گوشت اضافه بد شکلی بوجود می آید و مقعد تنگ می شود. در این مرحله نیاز به جراحی وجود دارد.

خواهش می کنم با خود- درمانی این بیماری ساده را طولانی و پیچیده نکنید.

متاسفانه اکثر بیمارانی که به من مراجعه می کنند، سالها از این مشکل رنج می برند. بعلت شرم و حیا به پزشک مراجعه نکرده اند و یک بیماری ساده را به بیماری پیچیده ای که نیاز به جراحی دارد، تبدیل کرده اند. گاهی اوقات بیماران نمی دانند به چه پزشکی باید مراجه کنند و سرگردان می شوند. جراحان عمومی برای بیماری های مقعدی سالها آموزش دیده اند و بصیرت خوبی نسبت به این بیماری ها دارند و می توانند به شما کمک کنند.

چگونه از فیشر (شقاق) پیشگیری کنیم؟ همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. برای پیشگیری از ایجاد فیشر، مزاج خود را نرم نگه دارید. از توالت فرنگی استفاده کنید. هنگام اجابت مزاج، فشار و زور زیادی وارد نکنید.

آیا فیشر (شقاق) با لیزر درمان می شود؟ خیر! لیزر هیچ جایگاهی در درمان فیشر (شقاق) ندارد. درمان فیشر (شقاق) با لیزر فقط تبلیغات هزینه ساز برای بیمار است.

دکتر آناهیتا چشمه علایی

متخصص جراحی عمومی

    برچسب ها:
  •  
 

تبلیغات