فهرست موضوعات

سامانه پیام کوتاه

samane

ژنیکوماستی یا بزرگی سینه ها در مردان

ژنیکوماستی به بزرگی سینه در مردان اطلاق می شود و نسبتا" شایع بوده و در همه سنین اتفاق می افتد.اخیرا" بیشتر مراجعین با این شکایت مردان جوانی هستند که از داروهای غیر مجاز در باشگاه های بدنسازی استفاده کرده اند.این عارضه می تواند یک طرفه یا دو طرفه باشد. مصرف بعضی داروها و مواد از جمله کورتون ها، الکل و بعضی مواد مخدر و همچنین بعضی بیماری های مزمن و اختلالات هورمونی می تواند باعث این حالت شود ولی اکثرا" علت آن ناشناخته است . گر چه سرطان سینه در مردان کمتر دیده می شود ولی می تواند علت بزرگی سینه باشد و به این علت همیشه قبل از جراحی بیمار باید به دقت معاینه و با سونوگرافی بررسی شود.

روش های درمانی

ژنیکوماستی دو گونه است :

۱ سینه هایی که بیشتر بافت آن از جنس غددی می باشد و چربی کمتری دارند و در لمس سفت تر هستند.

۲ سینه هایی که بیشتر بافت آن را چربی تشکیل می دهد و در لمس نسبتا" نرمتر هستند.

کیفیت پوست ناحیه و افتادگی سینه ها در انتخاب روش جراحی بسیار اهمیت دارد .

یکی از روش های جراحی لیپو ساکشن به روش معمولی و یا به روش لیزر لیپولیز می باشد که بیشتر برای افرادی مناسب است که چربی زیادی در سینه شان جمع شده و پوست محل سفت بوده و سینه افتادگی ندارد . که نتیجه آن بسیار راضی کننده و درد بعد از عمل و عوارض آن بسیار کم می باشد.در این روش مایع مخصوصی (محلول تامی سنت) به داخل بافت تزریق شده وسپس چند سوراخ کوچک در پوست ایجاد می شود و با لوله های مخصوص , چربی و بافت های خرد شده ساکشن می شود.در صورتی که در انتهای جراحی با لمس مشخص شود که هنوز بافت سینه باقی مانده و با ساکشن قابل برداشت نیست برش کوچکی دور هاله سینه در قسمت تحتانی آن داده شده و بقیه بافت تخلیه می شود . در این روش چنانچه بافت سینه تا جای ممکن برداشته شود و فرد در آینده افزایش وزن قابل توجهی پیدا نکند و عوامل احتمالی ایجاد کننده بیماری رفع شود احتمال عود به حداقل می رسد.

در روش دیگر قسمتی از پوست در دور هاله یا خط زیر سینه بریده می شود و بافت سینه با جراحی برداشته میشود که بیشتر در مواردی که اکثریت بافت سینه غددی است انجام می شود در این روش هم چنانچه جراح همزمان , با ساکشن چربی های اطراف محل عمل را بردارد باعث صاف و یکدست شدن ناحیه شده و از ایجاد فرو رفتگی در محل عمل (حالت نعلبکی شکل ) ممانعت می کند . اگر پوست اضافه و یا افتادگی سینه وجود داشته باشد لازم است که مقداری از پوست همزمان برداشته شود .

محل انجام جراحی و مراحل پس از عمل

این عمل ها در مرکز جراحی محدود یا بیمارستان با بی حسی موضعی یا بی هوشی عمومی انجام می شود. عمل ۲-۱ ساعت طول می کشد و بیمار پس از چند ساعت ترخیص می شود و جهت کاهش تورم در ناحیه عمل باید به مدت دو ماه گن مخصوص استفاده نماید. ورزش بالاتنه تا دو ماه مجاز نمی باشد . تورم و بی حسی ناحیه پس از چند هفته تا چند ماه برطرف میشود.

منبع : سایت دکتر بتول طاهری ( متخصص جراحی عمومی، پلاستیک و زیبایی )

    برچسب ها:
  •  
 

تبلیغات