فهرست موضوعات

سامانه پیام کوتاه

samane

سرطان رحم

سرطان رحم نیز مانند اکثر سرطان ها با تشخیص زودرس و معالجه ی به موقع می تواند به بهبود کامل منجر شود. زنان مبتلا به سرطان گردن رحم، اگر در مراحل اولیه با آزمایش پاپ اسمیر تشخیص داده شوند، معالجه ی آن آسان تر و موفق تر خواهد بود.

رحم چیست؟

رحم که اغلب به آن زهدان یا بچه دان نیز گفته می شود، یک عضو ماهیچه ای توخالی است که در لگن خاصره ی زنان قرار گرفته است. در زنان حامله، رحم در حدود 5/7 سانتی متر طول دارد و به شکل گلابی است. رحم قسمتی از دستگاه تولید مثل زنان و محلی برای رشد جنین در طی آبستنی می باشد. در طی بارداری، با رشد جنین رحم نیز بزرگ می شود.

رحم از دو بخش تشکیل شده است:

1. قسمت حفره مانند توخالی رحم که ساختار ماهیچه ای دارد و از لایه ای سلولی به نام آندومتر پوشیده شده است.

2. قسمت دوم گردن رحم است که بین جسم رحم و قسمت خارجی دستگاه تناسلی زنانه قرار گرفته است.

پس از ختم قاعدگی در یک زن باردار، آندومتر شروع به رشد کرده و پُرخون می شود. با شروع قاعدگی بعدی، این آندومتر رشد یافته، ریزش می کند و به همراه مقداری خون خارج می گردد. این چرخه به طور مرتب در طی دوران بارداری زن ادامه می یابد که به آن عادت ماهیانه می گویند.

سرطان رحم تمام خصوصیات عمومی سرطان ها را داراست و دو نوع مختلف دارد. یکی از این دو، سرطان گردن رحم و دیگری سرطان لایه ی پوشاننده ی داخل رحم یا سرطان آندومتر می باشد. سرطان گردن رحم معمولا" در سنین پایین تر ایجاد می شود و سرطان آندومتر بیشتر مخصوص سنین بالاست.

alt

 

علل ایجاد سرطان گردن رحم چیست؟

علت اصلی ایجاد سرطان گردن رحم به خوبی شناخته نشده است ولی عواملی وجود دارد که می توانند احتمال ابتلا به سرطان گردن رحم را افزایش دهند. این عوامل عبارتند:

1. ازدواج در سنین پایین

2. به دنیا آوردن فرزندان زیاد

3. ابتلا به بعضی بیماری های عفونی و مقاربتی

4. استعمال دخانیات

5. بعضی عوامل ژنتیکی

علائم سرطان گردن رحم چیست؟

سرطان گردن رحم در مراحل اولیه هیچگونه علامتی ندارد. این نکته اهمیت پیگیری مرتب و انجام آزمایش های لازم به خصوص انجام پاپ اسمیر را مشخص می نماید. در مراحل پیشرفته تر، سرطان گردن رحم با علائمی مثل خروج ترشحات غیر طبیعی و بدبو از دستگاه تناسلی، خونریزی های غیر طبیعی زنانه، خونریزی بعد از مقاربت، درد پُشت و احساس ناراحتی در گردن رحم، خود را نشان می دهد.

علل ایجاد سرطان آندومتر چیست؟

عواملی مانند چاقی، فشار خون بالا، بیماری قند، استفاده از بعضی داروها و هورمون ها می توانند از علل این نوع سرطان باشند.

علائم سرطان آندومتر چیست؟

مهمترین علامت این بیماری، خونریزی غیرطبیعی از دستگاه تناسلی است. هر نوع خونریزی بعد از سن یائسگی در زنان و نیز خونریزی های غیر طبیعی قبل از یائسگی باید مورد بررسی و توجه دقیق قرار گیرد و فرد از نظر وجود سرطان رحم بررسی گردد. در بسیاری از موارد، این خونریزی ها علل غیر سرطانی نیز دارند ولی توجه زود هنگام، در مواردی که سرطان عامل این خونریزی هاست، می تواند باعث نجات جان بیمار گردد.

درمان سرطان های گردن رحم و سرطان آندومتر چیست؟

در درمان این دسته از سرطان ها از روش جراحی ( هیسترکتومی: برداشتن رحم)، پرتو درمانی ( رادیو تراپی) و گاه شیمی درمانی و هورمون درمانی استفاده می شود. انتخاب هر کدام از روش های درمانی براساس نوع بیماری و میزان گستردگی آن انجام می پذیرد. هر چه بیماری در مراحل ابتدایی تر کشف گردد، درمان سبک تر، عوارض آن کمتر و موفقیت آن بیشتر می باشد.

مترجم: مهرناز شیله باف

منبع: Medicinnet

    برچسب ها:
  •  
 

تبلیغات