فهرست موضوعات

سامانه پیام کوتاه

samane

آندومتريوز

alt

تعریف : حالتی است که بافتی شبیه سلول های رحمی( آندومتر: لایه ی پوشاننده ی سطح داخلی رحم و غددی که فقط باید در داخل رحم باشد) در جاهایی دیگر از بدن یافت می شود. ضایعات آندومتریوز را در هر جایی از حفره ی لگن می توان مشاهده کرد:

روی تخمدان ها، در لوله های فالوپ، بر روی دیواره های لگنی.

شایع ترین علامت آندومتریوز درد لگنی است که غالبا"مرتبط با سیکل قاعدگی می باشد. اگر چه ممکن است درد در زمان های دیگر نیز وجود داشته باشد.

درمان های آندومتریوز

به دلیل اینکه علل آندومتریوز ناشناخته باقیمانده است، هنوز درمانی که کاملا" آندومتریوز را معالجه کند، ارائه نشده است. بنابراین انتخاب یک روش درمانی مناسب، براساس شرایط بیمار خواهد بود. معالجه ی این بیماری برای بسیاری از زنان می تواند ترکیبی بیش از یک نوع درمان برای طولانی مدت باشد.

 تسکین دهنده های درد

در بسیاری از زنان مبتلا به آندومتریوز، شایع ترین علامت درد است. تسکین دهنده های درد می توانند مسکن ساده( آسپیرین، استامینوفن) ، ضد درد های ترکیبی( ترکیبی از آسپیرین یا استامینوفن و یک مخدر ضعیف مانند کدئین) و مخدرها(مورفین) و همچنین داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی( بروفن، ایندومتاسین)باشند.

 درمان های هورمونی

بسیاری از محققان معتقدند که آندومتریوز توسط هورمون استروژن شدید تر می شود. در درمان های هورمونی آندومتریوز سعی می شود از طریق کاهش تولید استروژن علائم را تخفیف دهند.

درمان جراحی

بسیاری از پزشکان بر این باورند که لاپاراسکوپی تنها راه قطعی تشخیص آندومتریوز است. در بسیاری از موارد می توان بیماری را تشخیص داد و با روش مشابهی درمان کرد. موفقیت عمل با درصد زیادی به مهارت جراح و دقت در جراحی بستگی دارد.

هدف از جراحی، برداشتن همه ی ضایعات آندومتریوزی، کیست ها و چسبندگی ها می باشد. امروزه اکثر جراحی های آندومتریوز از طریق لاپاراسکوپی انجام می شود. بعضی جراحان معتقدند که تنها راه قطعی درمان، هیسترکتومی است.

گروه ترجمه پرتال جراحان ایران

منبع: Wikipedia

    برچسب ها:
  •  
 

تبلیغات