فهرست موضوعات

سامانه پیام کوتاه

samane

کیست درموئید

کیست درموئید تخمدان

کیست فضای غیر عادی کیسه مانندی است که در نواحی مختلف بدن تشکیل می شود. کیست های درموئید تخمدان بر اثر بقایای مواد ژنتیک یا همان سلول های بنیادی ایجاد می شوند که منشاء آن به دوران جنینی بر می گردد. گاهی اوقات در داخل این کیست ها،مواد استخوانی مانند دندان، ناخن و همچنین مو، عصب یا چربی تشکیل می شوند. به این ترتیب توده هایی ایجاد می شود که حدود 40 درصد موارد در زمان تولد وجود داشته و قابل مشاهده است، اما گاهی تا سنین کودکی و در بیشتر موارد تا بزرگسالی مخفی می ماند.

کیست درموئید ممکن است در یک تخمدان یا در هر دو طرف دیده شود. اندازه ی آن از حفره ای کوچک در حد 1 تا 2 سانتی متر تا تومور بسیار بزرگ که کل شکم را پُر می کند، متفاوت است. کیست های درموئید تخمدان معمولا"در سنین باروری خانم ها رشد می کنند و می تواند به پیچ خوردگی، عفونت، پارگی و سرطان منجر شود.

خانم هایی که دارای کیست درموئید هستند علائمی مانند درد شکم، خونریزی غیر طبیعی، مشکل در دفع ادرار یا درد مبهمی در ناحیه ی کمر یا ران را بیان می کنند. در بعضی موارد کیست تا حدی بزرگ می شود که به تخمدان فشار آورده و موجب خونریزی می شود.

درمان کیست درموئید تخمدان

برداشتن کیست درموئید تخمدان معمولا"به صورت اورژانسی انجام نمی شود مگر در موارد پارگی، تورم، درد و تب که بنا بر صلاحدید پزشک، کیست به طور اورژانسی خارج می شود زیرا ممکن است محتویاتش داخل شکم ریخته و باعث بسته شدن لوله های رحمی شود، بنابراین باید با جراحی از بدن خارج شود که به این روش درموئیدکتومی گفته می شود.

کیست های درموئید تخمدان در صورت خارج شدن از بدن، عود مجدد ندارند مگر درصورت وجود داشتن کیست های ریزی در تخمدان که حین عمل جراحی تشخیص داده نشده اند. در این صورت امکان بروز مجدد این نوع کیست در تخمدان وجود خواهد داشت.

راههای پیشگیری از ابتلا به کیست درموئید تخمدان

برای پیشگیری از چنین بیماری بهتر است خانم های بالای 20 سال، هر سال یک بار اقدام به انجام سونوگرافی نمایند تا از وضع داخل شکمی و لگنی خودشان به طور کامل مطلع شوند. این دسته کیست ها تأثیری روی سیکل قاعدگی خانم ندارند و باعث تأخیر یا نا مرتب شدن آن نمی شوند.

گروه ترجمه پرتال جراحان ایران

    برچسب ها:
  •  
 

تبلیغات